Shiva and Parvati 13th century, Nepal Copper alloy with inset turquoise and semiprecious stones Credit Rubin Museum of Art C2005.16.12, HAR65434

Ταντρική φιλοσοφία και μελέτη του εαυτού – Μέρος 4ο

Σε συνέχεια των προηγούμενων αναρτήσεων (Μέρος 1, Μέρος 2 και Μέρος 3), σήμερα ολοκληρώνεται η παρουσίαση κάποιων βασικών εννοιών της ταντρικής φιλοσοφίας για την κατανόηση του εαυτού και του κόσμου. Σε αυτό το άρθρο θα περιγράψουμε τα τέσσερα επίπεδα του Λόγου και τα πέντε επίπεδα της Συνείδησης:

6.

Τέσσερα επίπεδα του Λόγου

Το πρώτο επίπεδο του Λόγου, είναι το πιο συγκεκριμένο, οι λέξεις (vaikharī). Είναι ο καθημερινός λόγος, που δεν περιγράφει πλήρως την πραγματικότητα, καθώς είναι επιφανειακός. Η κάθε λέξη περιγράφει κάτι αποκλείοντας όλες τις υπόλοιπες έννοιες, και έτσι περιγράφει την πραγματικότητα με όρους δυϊσμού. Για αυτό και δεν πρέπει να ταυτίζουμε την αλήθεια με τις λέξεις.

Το δεύτερο, είναι το ενδιάμεσο επίπεδο (madhyamā). Σε αυτό το επίπεδο, η γλώσσα δεν είναι αυτή με την οποία μιλάμε, αλλά αυτή με την οποία σκεφτόμαστε. Οι λέξεις υπάρχουν, αλλά δεν κυριαρχούν τόσο, όσο οι εικόνες, φράσεις και ιδέες που δεν έχουν ακόμη πλήρως διαμορφωθεί.

Το επόμενο στάδιο είναι το όραμα (paśyantī). Στο στάδιο αυτό δεν υπάρχουν καθόλου λέξεις: υπάρχουν οι σκέψεις και τα αισθήματα, στην αρχική μορφή τους, πριν διατυπωθούν.

Το τελικό επίπεδο είναι το ανώτατο (parā), το οποίο περιλαμβάνει και περιλαμβάνεται στα υπόλοιπα τρία. Από αυτό πηγάζει η γλώσσα, η σκέψη, το συναίσθημα, η αντίληψη, αλλά και ό,τι άλλο υπάρχει. Σε αυτό το στάδιο, ο Λόγος ταυτίζεται με την Συνείδηση.

Η κατηγοριοποίηση αυτή βοηθάει στην μελέτη του εαυτού με πολλούς τροπους – ο βασικότερος είναι ότι μας θυμίζει ότι οι λέξεις με τις οποίες συχνά περιγράφουμε την πραγματικότητα και τον εαυτό μας δεν εκφράζουν – και δεν μπορούν να εκφράσουν – πλήρως την εμπειρία της ζωής.

7.

Πέντε επίπεδα συνείδησης

Ο άνθρωπος έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται περισσότερα από ένα επίπεδα συνείδησης:

Το πρώτο επίπεδο είναι η κατάσταση του ξύπνιου (jāgrat). Σε αυτό το επίπεδο κυριαρχεί το φυσικό σώμα και η αντίληψη ότι είμαστε χωριστοί από ό,τι μας περιβάλει.

Το δεύτερο επίπεδο, είναι η ονειρική κατάσταση (svapna). Σε αυτό κυριαρχεί το πιο λεπτοφυές ή ενεργειακό σώμα και οι εντυπώσεις που μας έχουν μείνει από το πρώτο επίπεδο.

Το επόμενο είναι ο βαθύς ύπνος (sushupti). Εδώ είμαστε πλεόν ελεύθεροι από σκέψεις και εντυπώσεις και έχουμε βγει από την κατάσταση του διαχωρισμού. Δεν είμαστε όμως πια συνειδητοί.

Το τέταρτο επίπεδο είναι το υπερβατικό στάδιο (turya). Σε αυτό το επίπεδο φτάνει κανείς κυρίως μέσω του διαλογισμού. Είναι το σημείο όπου βρίσκεται κανείς σε βαθύ ύπνο, δεν νιώθει διαχωρισμένος από το περιβάλλον του, αλλά ταυτόχρονα είναι εντελώς ξύπνιος και συνειδητός.

Το τελευταίο στάδιο, που προσθέτει η ταντρική φιλοσοφία, είναι το turyātīta, το “μετά το τέταρτο“. Σε αυτό το στάδιο περιλαμβάνονται όλα τα προηγούμενα, καθώς μπορεί κανείς να βιώσει το τέταρτο επίπεδο συνείδησης, το υπερβατικό, σε κάθε ένα από τα τρία πρώτα στάδια: όντας ξύπνιος, ή σε ονειρική κατάσταση ή σε βαθύ ύπνο. Δεν χρειάζεται πλέον να έρθει σε κατάσταση διαλογισμού για να βιώσει το φως και την πληρότητα, αλλά αυτό συμβαίνει κάθε στιγμή της ζωής, σε όποια κατάσταση και να βρίσκεται.

Χριστίνα Καρκανιά

Yoga Instructor

Πηγές:

Christopher D. Wallis, Tantra Illuminated, Mattamayura, Petaluma, 2012

Swami Shantananda, The Splendor of Recognition, SYDA, South Fallsburg, 2003

, , , , , , , , , ,

Comments are closed.